Aktuality

            Prezentácia z biológie pre bilingválne gymnázium

            Vzdelávací program z biológie vychádza z cieľových požiadaviek pre dosahovanie vedomostného štandardu.
Vychádza zo vzťahu človek a príroda. Ide o poznávanie prírodných objektov a procesov, ktoré vás každodenne obklopujú. Predmet má interdisciplinárny prístup v rámci prírodovedných predmetov. V predmete biológia ide o sprostredkovanie poznatkov v oblasti neživej a živej prírody, jej organizácii, zákonitosti.
Žiaci získavajú prírodovednú gramotnosť, učí ich nadobudnuté vedomosti využívať, úspešne riešiť problémy. Žiaci získavajú informácie o prírode, jej zložkách prostredníctvom učebníc, literatúry, vlastných pozorovaní, slovom učiteľa a experimentov v laboratóriu a v prírode.
Žiaci sú schopní pracovať s grafmi, tabuľkami, mapami, internetom, sú schopní tvoriť projekty, kde môžu uplatniť vlastný názor, vyvodzovať závery pre možnosť aplikácie v praxi.
Žiaci majú možnosť zapájať sa do rôznych súťaží. Pod vedením pedagogických pracovníkov vypracovávajú projekty, v ktorých riešia aktuálne problémy vo vzťahu človek a príroda. Podieľajú sa na riešení problémov zdravia a života človeka. Zúčastňujú sa olympiád (biologická olympiáda), SOČ, Mladí vedci Slovenska. Pri vypracovávaní projektov často nadväzujú spoluprácu s odborníkom. Projekty prezentujú na súťažiach – školské kolá, oblastné kolá, krajské kolá, aj na celoštátnej úrovni.
V urbanizovanom prostredí (škola, jej učebne) sa žiaci učia, využívajú ho, poskytuje im pohodu (tepelnú, svetelnú, pracovnú). Prostredie, v ktorom nadobúdajú vedomosti im poskytuje ekotop školy ako súčasť kultúrneho ekosystému, ktorý je potrebné zveľaďovať, udržiavať (zeleň v triedach, v areály školy). Estetické cítenie sa odráža v interiéry školy (nástenky s aktuálnou tématikou), v propagácii zdravého životného štýlu. Aktívne sa podieľajú na zbere papiera,  PET fliaš – recyklácia.
Žiaci sa učia chápať prírodný aj umelý biotop ako zdroj informácií, poznatkov, poučenia, využitia pre oddych, relaxáciu.
Vo vyučovacom procese je venovaná veľká pozornosť environmentálnej výchove, ekológii. Žiaci sa učia o negatívnych dôsledkoch emisií na ľudské zdravie. Učia sa presadzovať vo svojom živote zdravý životný štýl, prevencii proti chorobám, vyhýbať sa používaniu návykových psychotropných látok, fajčeniu, drôg. Ide o uvedomenie si vlastných hodnôt, zodpovednosti za svoje zdravie, za svoj život. Nezanedbateľná je výchova k rodičovstvu. Žiaci si musia uvedomiť zodpovednosť za budúce potomstvo, a tomuto cieľu podradiť svoje správanie v oblasti sexuality, partnerstva, možnosti prenosu chorôb a ich následkov.
Žiaci sa učia v predmete odbornej terminológii, terminológii v slovenskom aj španielskom jazyku.
Výchovné pôsobenie na žiakov je zahrnuté  v časovotematických plánoch v slovenskom aj španielskom jazyku.

Laboratórne cvičenia

            Laboratórne cvičenia im poskytujú  možnosti využitia teoretických poznatkov. Ide o overovanie a utvrdzovanie znalostí prostredníctvom poznatkov, experimentov. Žiaci pracujú s biologickým materiálom – vyhotovujú protokoly, v ktorých ide o konkrétne zistenia prírodného javu. Vyvodzujú vlastné závery. Na hodinách využívajú mikroskopickú techniku, pozorovanie natívnych a trvalých preparátov, dostupné názorné pomôcky – modely, obrazy, liehové preparáty, dostupnú literatúru. Realizujú experimenty. Využívajú internet.
Žiaci sú poučení o bezpečnosti pri práci v laboratórnych podmienkach, o ochrane života a zdravia. Učia sa praktickým zručnostiam pri poskytovaní prvej pomoci.
Súčasťou je poznávanie biotopu areálu školy, skladby fytocenózy a zoocenózy. Učia sa ceniť  kultúrny biotop, posúdiť jeho hodnotu (trvanlivosť, estetičnosť, relax, funkčnosť). Vedia posúdiť vplyv rastlinnej bariéry pre prostredie, v ktorom sa vzdelávajú.
Žiaci sú vedení environmentálnemu mysleniu – ochrane  a tvorbe životného prostredia, môžu sa aktívne podieľať návrhmi a riešeniami pre jeho skvalitnenie.

Seminár z biológie

            Seminár z biológie je realizovaný pre žiakov, ktorí sa prihlásili na seminár z biológie. Žiaci sa pre seminár rozhodli vzhľadom na ich perspektívnu orientáciu pre prírodovedné predmety. Na hodinách utvrdzujú svoje poznatky z biológie, opakujú učivo z predchádzajúcich ročníkov, pripravujú sa na ústne maturitné skúšky. Samostatne vypracúvajú seminárne práce z oblasti, ktorá ich najviac oslovuje.
Ide o kľúčové spôsobilosti, ktoré mali možnosť rozvíjať na obsahoch súčasného vedného vzdelávanie. Získané vedomosti žiakov umožňujú úspešne sa začleniť do pracovných  aj mimopracovných spoločenských štruktúr. Vzdelávaním v škole aj sebavzdelávaním zväčšujú svoje poznatky pre dosiahnutie cieľa. Cieľom seminárov je: procesom učenia a myslenia pri získavaní a spracovaní nových poznatkov a informácií ich adekvátne využívať.
Seminár z biológie sa realizuje v slovenskom aj v španielskom jazyku.
Žiaci majú možnosť si odbornú terminológiu overovať v španielskom jazyku, vedeckom pomenovaní aj v španielskom jazyku. Táto gramotnosť je prospešná vzhľadom na adaptáciu v oblasti terminológie na vysokej škole.
Veľkú pozornosť venujú vyučujúci biológie ochrane zdravia a života. Vedú žiakov k vlastnej zodpovednosti za svoje zdravie, upozorňujú a varujú pred nebezpečenstvom drogových závislostí, fajčenia, ako aj v závislosti u psychotropných látok. Dôsledkom a cieleným procesom výuky je vyhýbať sa stresovým situáciam zaťažujúcim organizmus, jeho dôsledky na psychiku jedinca.  Výchovou k rodičovstvu viesť žiakov k zodpovednosti za budúce potomstvo, tomuto cieľu  podradiť svoje správanie v oblasti sexuality, partnerstva, možnosti chorôb a ich následkov.

 

Biologia Biologia Biologia Biologia